|
Odpověď zadavatele:
Zadavatel podle ustanovení § 6 zákona 134/2016 Sb., zákon o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) musí dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti (§ 6 odst. 1 ZZVZ) a zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace (§ 6 odst. 2 ZZVZ). Dle § 36 odst. 1 ZZVZ nesmí být zadávací podmínky stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímo zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže.
Zásadu diskriminace, zejména pak její skrytou formu, správní soudy vykládají takovým způsobem, že se musí jednat o takové nastavení kvalifikačních podmínek, kdy je úroveň technické způsobilosti zjevně nepřiměřená ve vztahu k velikosti, složitosti a technické náročnosti konkrétní veřejné zakázky přičemž je zřejmé, že právě pro takto nastavené kvalifikační předpoklady mohou veřejnou zakázku splnit jen někteří z dodavatelů (potenciálních uchazečů), kteří by jinak (bez takto nastavených předpokladů) byli k plnění předmětu veřejné zakázky objektivně způsobilými. Nejvyšší správní soud dále vyslovil požadavek, že je třeba při aplikaci kritéria zjevné nepřiměřenosti poskytnout prostor pro legitimní ekonomickou úvahu zadavatele, a tedy shledání skryté diskriminace je přípustné tam, kde kvalifikační předpoklady jsou vskutku excesivní a jasně vybočují z oprávněných potřeb dané zakázky (rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. j. 6 Afs 2014/2021-37 odkazující na rozhodnutí NSS 1 Afs 20/2008-152).
Zadavatel však v daném případě při stanovení zadávacích podmínek vycházel ze srovnatelné plochy území, pro které chce zpracovat studii sídelní zeleně. Při stanovení předpokládané hodnoty nastavil poloviční objem, než je předpokládaná hodnota. Zadavatel parametry plochy a ceny proto považuje za přiměřené a postup za standardní. Zadavatel se tedy neztotožňuje s názorem, že by takovéto požadavky byly jakýmkoliv způsobem excesivní a že by vybočovaly z jeho oprávněných potřeb pro účely této veřejné zakázky.
Je na zadavateli, aby stanovil druh a rozsah zakázky, kterou potřebuje realizovat. V tomto případě je to studie sídelní zeleně v rozsahu svého správního obvodu. Skutečnost, že zadavatel ke své zakázce požaduje reference na srovnatelné zakázky, to je na obdobné plochy a s polovičním objemem plnění, než je předpokládaná cena, není bezdůvodnou překážkou ani konkurenční výhodou.
Jelikož zadavatel nemá v úmyslu zakázku dělit na menší části, nepovažuje případné dělení referencí na menší části za adekvátní. Nadto má zadavatel za to, že by změna zadání požadovaná v průběhu řízení byla natolik zásadní, že by mohl takovým postupem porušit již zmíněnou zásadu transparentnosti.
|