Přijatá zpráva - vysvětlení, doplnění, změna dokumentace

Zadávací řízení Zpracování strategického a koncepčního dokumentu Studie systému sídelní zeleně – Praha 12
Odesílatel Petr Hrubant
Organizace odesílatele Městská část Praha 12 [IČO: 00231151]
Příjemce Všichni (včetně veřejnosti)
Datum 04.11.2025 14:12:45
Předmět Re: Žádost o vysvětlení zadávací dokumentace

Odpověď zadavatele:
Zadavatel podle ustanovení § 6 zákona 134/2016 Sb., zákon o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) musí dodržovat zásady transparentnosti a přiměřenosti (§ 6 odst. 1 ZZVZ) a zásadu rovného zacházení a zákazu diskriminace (§ 6 odst. 2 ZZVZ). Dle § 36 odst. 1 ZZVZ nesmí být zadávací podmínky stanoveny tak, aby určitým dodavatelům bezdůvodně přímo nebo nepřímo zaručovaly konkurenční výhodu nebo vytvářely bezdůvodné překážky hospodářské soutěže.
Zásadu diskriminace, zejména pak její skrytou formu, správní soudy vykládají takovým způsobem, že se musí jednat o takové nastavení kvalifikačních podmínek, kdy je úroveň technické způsobilosti zjevně nepřiměřená ve vztahu k velikosti, složitosti a technické náročnosti konkrétní veřejné zakázky přičemž je zřejmé, že právě pro takto nastavené kvalifikační předpoklady mohou veřejnou zakázku splnit jen někteří z dodavatelů (potenciálních uchazečů), kteří by jinak (bez takto nastavených předpokladů) byli k plnění předmětu veřejné zakázky objektivně způsobilými. Nejvyšší správní soud dále vyslovil požadavek, že je třeba při aplikaci kritéria zjevné nepřiměřenosti poskytnout prostor pro legitimní ekonomickou úvahu zadavatele, a tedy shledání skryté diskriminace je přípustné tam, kde kvalifikační předpoklady jsou vskutku excesivní a jasně vybočují z oprávněných potřeb dané zakázky (rozhodnutí Nejvyššího správního soudu č. j. 6 Afs 2014/2021-37 odkazující na rozhodnutí NSS 1 Afs 20/2008-152).
Zadavatel však v daném případě při stanovení zadávacích podmínek vycházel ze srovnatelné plochy území, pro které chce zpracovat studii sídelní zeleně. Při stanovení předpokládané hodnoty nastavil poloviční objem, než je předpokládaná hodnota. Zadavatel parametry plochy a ceny proto považuje za přiměřené a postup za standardní. Zadavatel se tedy neztotožňuje s názorem, že by takovéto požadavky byly jakýmkoliv způsobem excesivní a že by vybočovaly z jeho oprávněných potřeb pro účely této veřejné zakázky.
Je na zadavateli, aby stanovil druh a rozsah zakázky, kterou potřebuje realizovat. V tomto případě je to studie sídelní zeleně v rozsahu svého správního obvodu. Skutečnost, že zadavatel ke své zakázce požaduje reference na srovnatelné zakázky, to je na obdobné plochy a s polovičním objemem plnění, než je předpokládaná cena, není bezdůvodnou překážkou ani konkurenční výhodou.
Jelikož zadavatel nemá v úmyslu zakázku dělit na menší části, nepovažuje případné dělení referencí na menší části za adekvátní. Nadto má zadavatel za to, že by změna zadání požadovaná v průběhu řízení byla natolik zásadní, že by mohl takovým postupem porušit již zmíněnou zásadu transparentnosti.


Přílohy
- Dodatečná informace č. 1 - Sstudie sídelní zeleně_rev.docx (16,92 KiB)

Původní zpráva

Datum 03.11.2025 10:44:56
Předmět Žádost o vysvětlení zadávací dokumentace

Námitka proti zadávacím podmínkám
dle § 241 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek

Zadavatel: Městská část Praha 12
Název zakázky: Zpracování strategického a koncepčního dokumentu Studie systému sídelní zeleně – Praha 12

Obsah námitky:
Ustanovení zadávací dokumentace požadující doložení minimálně tří referenčních zakázek o rozsahu větším než 1000 ha a současně v hodnotě nad 950 000 Kč bez DPH považujeme za nepřiměřené a diskriminační ve smyslu § 6 odst. 1 a 2 a § 36 odst. 1 ZZVZ.
Takto formulovaný požadavek neodpovídá složitosti a povaze předmětu veřejné zakázky, neboť prokázání způsobilosti pro zpracování studie o rozloze 1070 ha by bylo možné i jednou či dvěma referencemi obdobného charakteru, případně zakázkami menšího rozsahu, které by prokazovaly metodickou a odbornou kvalitu uchazeče.
Kombinace požadavku na tři rozsáhlé zakázky a minimální ceny každé z nich bez přímého vztahu k odbornému obsahu plnění vytváří neodůvodněnou překážku hospodářské soutěže, což je v rozporu se zásadou zákazu diskriminace (§ 6 ZZVZ).
Žádáme proto o úpravu zadávacích podmínek tak, aby:
- postačilo doložení jedné až dvou referencí obdobného charakteru a rozsahu,
- případně byla vypuštěna podmínka minimální hodnoty zakázky.